Ako na zodpovedné podnikanie a ako môžu firmy povzbudiť svojich zákazníkov na ich eko ceste?

Len spoločne dokážeme vytvoriť fungujúci systém, ktorý bude prospešný pre nás aj pre prírodu. Dajte si záležať na tom, čo ponúkate svojim zákazníkom a ako ich vy sami môžete motivovať k ochrane prírody a životného prostredia. Staňte sa aj vy firmou, ktorá myslí a koná zodpovedne. Nechajte sa inšpirovať krokmi, ktoré môžete urobiť vo vašej firme aj vy a ktoré vaši zákazníci ocenia.

Symboly pre jednoduchšie triedenie

Uľahčite zákazníkom triedenie obalov z vašich produktov. Umiestnite na obaly symboly, pomocou ktorých bude jednoznačné, do ktorých kontajnerov obaly patria. Myslite na to pri najbližšej výrobe obalov pre vaše produkty. Podporíte tým princípy správneho triedenie odpadov a vaši zákazníci to ocenia. Pri obaloch sa vyhnite používaniu viacvrstvových materiálov, ktoré nie je možné oddeliť a tým pádom ani jednoducho separovať.

Odmeňujte

Motivujte svojich zákazníkov k zodpovednému správaniu a odmeňujte tých, ktorí si do vašej prevádzky prinesú vlastné coffee to go poháriky alebo nádoby na jedlo na opakované použitie. Poskytnutá zľava z ceny kávy a jedla sa nemusí týkať len kaviarní a reštaurácií. Ak vlastníte obchod s potravinami, podobne môžete poskytnúť zľavu zákazníkom, ktorí si prinesú napríklad vlastné nádoby k pultovému predaju. Nebudete tak musieť míňať a používať plastovú potravinovú fóliu.

Ponúknite alternatívy

Majte vo svojej prevádzke k dispozícii opakovane použiteľné tašky, sieťky na zeleninu, či krabice z tovaru a ponúknite ich svojim zákazníkom. Navyše, ak sa rozhodnete do svojho obchodu umiestniť tašky alebo sieťky, oslovte na ich výrobu malé slovenské firmy, ktoré vo svojich dielňach častokrát zamestnávajú zdravotne znevýhodnených ľudí.

Zákaznícke karty na zľavy

Vernostné kartičky, kartičky na zľavu či klubové karty už v dnešnej digitálnej dobe odchádzajú do minulosti. Pridajte sa aj vy k spoločnostiam, ktoré svojim zákazníkom ponúkajú možnosť uplatňovať si výhody elektronicky a vygenerovať si čiarový kód priamo do svojho mobilného telefónu. Aj takto dokáže vaša spoločnosť zabojovať proti plastovému znečisteniu. Podobne môžete premýšľať aj pri darčekových poukážkach.

Akciové letáky, katalógy, brožúry

Vydávate každý týždeň letáky, ktorými zaplavujete poštové schránky po celom Slovensku? Skúste prehodnotiť ich frekvenciu vydávania a zvážte možnosť elektronického zasielania vašich letákov, či katalógov. Navyše, čoraz viac poštových schránok je označených nápisom „Nevhadzovať letáky“. Stojí teda za zváženie, či je forma zasielania tlačených letákov stále efektívna.

Ak už sa predsa len rozhodnete pre fyzickú tlač letákov, uprednostnite tlačiarne, ktoré pracujú výhradne s papierom s certifikátom FSC (Forest Stewardship Council) dokladujúci, že drevo, z ktorého bol papier vyrobený, pochádza zo zodpovedne obhospodarovaných lesov.

Výhodné balenia

Chcete ponúknuť svojim zákazníkom cenovo výhodné balenie? Ekologickejšie je balenie, ktoré obsahuje určitý objem výrobku navyše, v porovnaní s multipackom 1+1. Prečo? Multipack obsahuje dve balenia (napríklad dve samostatné plastové fľaše), ktoré sú navyše spojené plastovou fóliou. Obaly tak predstavujú zbytočný odpad, ktorý napríklad pri balení s 50% navyše v jednom balení nevytvoríte.

Dodávatelia

Vyvíjate vysoké úsilie v rámci vaše spoločnosti, aby ste eliminovali dopad vášho podnikania na životné prostredie? Vyžadujte rovnaký prístup aj od vašich dodávateľov a obchodných partnerov. Uprednostňujte spoluprácu so spoločnosťami, ktoré sú transparentné a majú rovnaký hodnotový rebríček, aký má vaša spoločnosť. Len takto dokážeme spoločne podporiť fungovanie a rozvoj spoločností, ktoré sú naozaj zodpovedné.

E-shop

Zvážte, do akej miery je fungovanie vášho e-shopu ekologické. Pre súčasného zákazníka nepôsobí nič odradzujúcejšie než to, ak mu objednaný tovar príde zabalený v obrovskom množstve baliaceho papiera, či bublinkových výplní a fólií. Prehoďte smerovanie vášho eshopu na ekologickú koľaj a poobzerajte sa po alternatívach.

Zapájajte sa do environmentálnych projektov

Podporte fungovanie projektov a organizácií, ktoré sa svojou činnosťou snažia zlepšiť stav nášho životného prostredia. Podporiť ich môžete finančne, ale aj vaším vlastným zapojením sa priamo do projektov. V súčasnosti už viacero firiem umožňuje svojim zamestnancom stať sa dobrovoľníkom v rámci ich pracovného času. V rámci pracovného fondu majú vyhradené napríklad 2 hodiny týždenne, ktoré strávia ako dobrovoľník v neziskovej organizácii, ktorú firma podporuje.

Nebaľte, čo baliť nemusíte

Posledným odporúčaním v tomto zozname je jednoznačne pokúsiť sa obmedziť množstvo baliaceho a obalového materiálu, ktoré používate. V dobe, kedy sa už väčšina vašich zákazníkov dôkladne pozerá na vaše environmentálne kroky, je práve obal tým, čo púta najväčšiu pozornosť. Dokážte, že to s ekológiou myslíte vážne a zvážte, či množstvo a druh obalov, ktoré používate sú naozaj nutné.

P.S. Berte to vážne

Ak sa rozhodnete nasmerovať vaše podnikanie smerom k environmentálnej zodpovednosti, tak to berte vážne. Nesmie to byť len dômyselne napísaný reklamný slogan. Za vašimi slovami musia byť vidieť aj vaše reálne kroky. Veríme, že sme vás našimi tipmi inšpirovali a pridáte sa k firmám, ktoré môžu hrdo vyhlásiť, že sa svojim krokmi snažia o pozitívnu zmenu.


Súvisiace články