Aká je ekologická stopa cyklistických pretekov Tour de France a iných najväčších športových podujatí?

Etapové cyklistické preteky Tour de France odštartovali 26. júna v poradí už svoj 108. ročník. Na pretekárov čaká 21 etáp a 3 414,4 km so záverom 8. júla v Paríži. Hoci v bežnom živote je bicykel bezpochyby jeden z najekologickejších dopravných prostriedkov, veľké cyklistické podujatia so sebou nesú významnú uhlíkovú stopu. Stovky sprievodných automobilov a motoriek, desiatky helikoptér, či tony vyprodukovaného odpadu často pohodeného popri tratiach v kombinácii s miliónmi reklamných predmetov môžu na najslávnejšie cyklistické preteky vrhať negatívne svetlo.

Nemalý vplyv na uhlíkovú stopu majú aj fanúšikovia, ktorých ročne zavíta na preteky až 12 miliónov z celého sveta. Analytická štúdia z Cardiffskej univerzity z roku 2007 uvádza, že cyklistickí nadšenci kvôli pretekom precestujú takmer 1 miliardu kilometrov ročne, z čoho takmer 60 % tvorí letecká doprava. Ich prenocovania sú tiež zodpovedné za produkciu 100 miliónov kWh energie, ktorá by pokryla spotrebu Londýnskeho metra na 4 roky. Podľa posledného odhadu z roku 2013 vyprodukuje Tour de France a jej milióny divákov uhlíkovú stopu 341 000 ton. Je pravdou, že toto číslo nedosahuje ani zďaleka uhlíkovú stopu svetového pohára vo futbale alebo olympijské hry, ktoré svojimi veľkolepými show, veľkými investíciami a obrovským prílivom divákov zaznamenávajú uhlíkovú stopu niekoľkých miliónov ton. Napríklad uhlíková stopa svetového pohára FIFA v Brazílii bola okolo 2,7 milióna ton.  

Dav takmer 12 miliónov fanúšikov a divákov každoročne priťahuje veľa sponzorov, ktorí sa ich snažia počas pretekov osloviť. Odhaduje sa, že každý rok je distribuovaných, rozdaných a vyhodených až 18 miliónov propagačných materiálov a reklamných darčekov. Reklamná karavána sponzorských vozidiel je obľúbenou časťou väčšiny divákov. Po trati každej etapy sa presúva zástup s takmer 150 reklamnými vozidlami, ktorý je sprevádzaný pútavou šou a z vozov na divákov doslova „pršia“ reklamné predmety.

Väčšina z reklamných predmetov je vyrobených v Číne a do Francúzska sú dovezené v plastových a biologicky neodbúrateľných obaloch, za čo si organizátori pretekov vyslúžili silnú kritiku. No značná časť ekonomiky pretekov Tour de France pochádza práve z marketingových a sponzorských zdrojov. Tento podiel predstavuje 37,5 milióna eur zo 150 miliónov eur obratu vytvoreného každú sezónu.

V roku 2017 francúzske Ministerstvo športu v spolupráci s mimovládnou organizáciou WWF France spustilo Chartu 15 ekologicky zodpovedných záväzkov pre organizátorov športových podujatí, ktorej bol Tour de France jedným zo zakladajúcich členov. Zodpovedné potraviny a nákup, recyklácia odpadu, kontrola spotreby vody a energie, udržateľná mobilita, ochrana biodiverzity, ale aj dostupnosť a podpora rodovej rovnosti tvoria prioritné osi prijatých záväzkov. Charta je športovou adaptáciou cieľov trvalo udržateľného rozvoja OSN a zaväzuje Tour de France k dosiahnutiu série sociálnych a environmentálnych zámerov.

Článok sme vám priniesli vďaka spolupráci s Inštitútom environmentálnej politiky, ktorého poslaním je poskytovať kvalitné a spoľahlivé analýzy a prognózy v oblasti životného prostredia pre slovenskú vládu a verejnosť.

Súvisiace články:
Čo je to uhlíková stopa a ako si ju môžeme jednoducho vypočítať?
Praktické príklady ako znížiť svoju uhlíkovú stopu a pomôcť tak našej planéte


Páči sa vám, čo píšeme?

Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.