Premeňte Black Friday na Zelený piatok. Prečo povedať NIE „na oko“ lákavým akciám?

Ste pripravení na e-mailové a poštové schránky plné zliav a nekonečných reklám? Black Friday alebo aj Čierny piatok je o chvíľu tu a milióny ľudí po celom svete opäť spadnú do nákupného šialenstva.

Niečo z histórie

V 50-tych rokoch používala výraz Black Friday polícia v meste Philadelphia, na označenie dopravného chaosu, ktorý tam nastal deň po Dni vďakyvzdania, keď do mesta zavítali hordy nakupujúcich z predmestí a turistov, pred veľkým každoročným futbalovým zápasom. Black Friday, ako ho poznáme dnes, má svoj pôvod v USA, ale až z 80-tych rokov. Každý rok pripadne na štvrtý novembrový piatok, deň po americkom Dni vďakyvzdania. Tento deň obchodníci ponúkajú špeciálne zľavy na svoje produkty, čo podporuje nadmernú spotrebu a nekontrolovateľné nakupovanie. V priebehu rokov spôsobil Čierny piatok sériu incidentov, nežiadúcich následkov na psychiku, správanie sa človeka a samozrejme aj na životné prostredie. V televízii alebo na internete ste určite videli videá ako sa ľudia idú v tento deň ušliapať kvôli výpredajom…

Aké riziká predstavuje?

Jedným z potenciálne najnebezpečnejších dôsledkov Čierneho piatku je posilnenie kultúry vyhadzovania a trendu “jednorázovosti”. Nadmerná spotreba vedie k nezodpovednému využívaniu zdrojov, vo väčšej miere, ako je naša planéta schopná zvládnuť. To však nie je všetko. K tomu je potrebné prirátať fakt, že hlavnými druhmi produktov nakupovaných počas Black Friday sú plastové hračky a elektronika. Medzi žiadaným tovarom je aj oblečenie. A práve sektor módy je druhým najviac znečisťujúcim odvetvím na svete. Nejde len o krátkodobo použiteľné predmety, ale v hre je aj množstvo obalov na likvidáciu, pretože “kupujeme” aj tie (kartónové krabice, tašky, lepiace pásky a podobne).

Váš balík nezaujíma prehliadka mesta

Black Friday stojí našu planétu veľa. Nakupovanie cez internet znamená prepravu tovaru od firmy k zákazníkovi. Mnoho a mnoho kilometrov, ktoré sa zdvojnásobia, ak spotrebiteľ nie je spokojný s produktom a rozhodne sa ho vrátiť. Do ovzdušia sa počas týchto dní uvoľňuje viac plynov so skleníkovým efektom. Ak nakupujete online, uistite sa, že ste doma, keď má prísť vaša objednávka. Niekedy to nie je také ľahké, takže keď zvažujete možnosti doručenia, vyberte si vyzdvihnutie na predajni alebo výdajnom mieste. To zabezpečí, že váš balík neurobí niekoľko zbytočných ciest a môžete si ho vyzdvihnúť sami, na bicykli alebo pešo. Pokúste sa tiež vytvoriť jednu-jedinú objednávku a nakupovať počas Black Friday čo možno najmenej. Zhrnutie všetkých želaných položiek do jedného nákupu, pomôže znížiť náklady na doručenie. Nielen vaše, ale týka sa to aj dane, ktorú si od nás neskôr vypýta príroda. Pokiaľ je to možné, vyhnite sa tiež expresnému doručovaniu. Aby vozidlo so zásielkou dorazilo skôr, musí odviezť menej balíkov, čo zvyšuje počet jázd a tým aj emisie.

zdroj: freepik.com

Je to až také výhodné?

Nenechajte sa nachytať marketingovými trikmi tohto dňa. Pôvodná cena výrobku pred zľavou je častokrát len umelo nafúknutá (deje sa to približne dva týždne pred Black Friday) a potom príde “akože” výhodná zľava. Iným trikom je psychologický nátlak na zákazníka, keď sa počas prezerania stránky, zobrazí informácia, že na sklade zostáva už len 5 kusov výrobkov alebo si daný produkt práve kúpilo XY ľudí. Trikom je aj informácia, že výrobok si práve pozerajú aj iní záujemcovia. Všetky tieto praktiky majú na vás vytvoriť tlak, aby ste čo najskôr nakúpili a príliš neváhali a neanalyzovali. Inokedy sa dokonca stáva, že výrobok počas Black Friday (akože po zľave) je v skutočnosti ešte aj drahší, ako keby si ho kúpite inokedy. Namiesto toho, aby ste boli tento rok opäť podvedení, viseli na svojich telefónoch, stáli v radoch pred nákupnými centrami a nakupovali veci, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou ani nepotrebujete, urobte to inak.

Ako sa nenechať zlákať

Predtým, ako sa necháte chytiť do nákupného šialenstva si zvážte, či vlastne niečo potrebujete, aby ste sa vyhli impulzívnemu nákupu. Počas víkendu, ktorý je celý o materializme, stojí za to urobiť krok späť, aby ste sa zamysleli nad tým, či je naozaj nutné kupovať predmet, ktorý je v špeciálnej zľave. Ak ste o jeho nákupe neuvažovali už predtým, ako vám ponuky zaplavili doručenú poštu, pravdepodobne ho nepotrebujete. Ak predsa niečo potrebujete, skúste si vybrať etické spoločnosti a výrobky, ktoré svoj ekologický dlh vrátia komunitám a planéte. Viacerí z vás určite nakupujú napríklad aj veci z druhej ruky, čo je určite lepšie pre planétu aj vašu peňaženku. Vedie to k menšiemu plytvaniu, a tiež to prispieva k jedinečnejšiemu zážitku z nakupovania. Koniec koncov nie každé nakupovanie je zlé, najmä ak výťažok z neho ide na dobrú vec a podporíte napríklad charitu. 

Rôzne firmy, rôzne prístupy

Black Friday je konzumný sviatok s masívnym dopadom na životné prostredie a ľudí. Uvedomujú si to už aj niektoré spoločnosti, ktoré sa snažia zvýšiť povedomie o tejto problematike a povzbudiť ľudí, aby si osvojili pomalú nákupnú mentalitu a obmedzili svoju spotrebu. Pokiaľ ide o Čierny piatok etické a zero waste značky zaujali rôzne prístupy. Niektoré sa rozhodli tento deň úplne bojkotovať a nelákať zákazníkov na žiadne zľavy. Iné dokonca v tento deň zatvorili svoje obchody, aby zdôraznili nesúhlas. Ďalšie zasa venujú časť svojich zárobkov z obdobia Čierneho piatku environmentálnym organizáciám. Napokon, mnohé udržateľné značky ponúkajú aj zľavy s argumentáciou, že chcú zákazníkov presvedčiť, aby si radšej kúpili produkty šetrné k životnému prostrediu, než aby podporovali menej udržateľné firmy.

zdroj: freepik.com

Poznáte Giving Tuesday?

Viaceré udržateľné značky podporujú aj hnutie „Giving Tuesday“, ktoré vzniklo v roku 2012. Giving Tuesday je globálne hnutie, ktoré sa snaží podnietiť a znásobiť charitatívne činy. Cieľom je venovať jeden deň v roku na celom svete (tento rok je to 29. november) na oslavu darovania, či už ide o jedlo, peniaze, predmety z druhej ruky alebo o vlastný voľný čas na nejakú dobrovoľnícku aktivitu. Hnutie máme aj na Slovensku a k tejto peknej myšlienke sa môžete pripojiť aj vy.

Prečítajte si aj náš rozhovor s Veronikou Sedláčkovou o Giving Tuesday na Slovensku.

Zelená je nová čierna

Existuje niekoľko alternatív k Čiernemu piatku. Jedným z nich je tzv. Zelený piatok. Tento deň je o tom, že pred nákupom uvedomelo premýšľame, uvedomujeme si, ako a kde sa vyrába to, čo kupujeme a podporujeme ekologickejšie značky. Je len na nás, aby sme zo Zeleného piatku urobili trend, ktorý nevyjde z módy. Zelený piatok nás v podstate pozýva zamyslieť sa nad tým, že skutočné úspory sa nedosiahnu nákupom zľavneného tovaru, ale naopak, snahou minúť čo najmenej na uspokojenie svojich ozajstných potrieb.

Blížia sa Vianoce a možno máte tendenciu zamýšľať sa už nad darčekmi, aby ste mohli obdarovať svojich najbližších. Mnohokrát vám to spôsobuje stres, preto uprednostnite svoje zdravie a osobnú starostlivosť. Skúste si vyhradiť čas pre seba, dať si relaxačný kúpeľ, urobiť si malú aromaterapiu alebo choďte na prechádzku namiesto toho, aby ste na mobile naklikávali predmety do košíka. Spojte sa s prírodou, ak je to potrebné odíďte preč z mesta a chaotických predvianočných dní. Pomôžete tak svojej mysli, ale aj životnému prostrediu.


Páči sa vám, čo píšeme?

Odporučte článok vašim známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook EkoReštart
Instagram @ekorestart.sk
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.